گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • درباره پرند
    • چرا پرند؟
    • همان پرند هستیم
    • فرصت های شغلی
    • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • راهکار سرویا
    • آشنایی با نرم افزار Wendia POB G6
      • مدیریت پیشخوان خدمات
      • مدیریت دارایی و پیکربندی
      • مدیریت تغییر و پروژه
      • مدیریت سطح خدمات
      • مدیریت زمان و منابع
      • مدیریت صورتحساب و امور مالی
      • مدیریت انبار و خرید
    • ویژگی ها و کارکردها
      • زیرساخت نرم افزار
      • پشتیبانی از زبان فارسی و تقویم شمسی
      • پورتال کاربران
      • داشبوردها و مانیتورینگ
      • یکپارچگی با نرم افزارها
      • مدیریت گردش کار
      • مزایای رقابتی نسبت به سایر نرم افزارها
    • ویژگی های فرآیندی
      • فرآیندهای ITIL و ماژول های نرم افزار
      • مدیریت دانش
      • کارکردهای نرم افزار در حوزه ESM و ITSM
      • گواهینامه های بین المللی پشتیبانی از ITIL
    • راهکار متناسب با صنایع
      • راهکار شرکت های پرداخت
      • راهکار صنعت انرژی
      • راهکار صنعت بانکداری
      • راهکار صنعت پتروشیمی
      • راهکار صنعت رایانه و فناوری های وابسته
      • راهکار صنعت مخابرات
      • راهکار صنعت نفت و فرآورده های نفتی
  • وبلاگ پرند
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • مطالعه موردی
  • ارزش‌آفرینی در مسیر استراتژی خدمت

وبلاگ گروه فناوری پرند

ارزش‌آفرینی در مسیر استراتژی خدمت

توسط hajisami / چهارشنبه, 13 آذر 1398 / منتشر شده در مطالعه موردی, مقالات
الهام حاجی سامی زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

فرآیند تحلیل تأثیر کسب‌وکار (BIA) در استراتژی خدمت، برای کسانی که خواهان توسعه و حفظ تداوم خدمت هستند، اصطلاح آشنایی است. این فرآیند نشان می‌دهد که یک سازمان تا چه میزان خواهان توسعه خدمت خود است. فرآیند ارزیابی شبکه ارزش و تحلیل تأثیر کسب‌وکار، با تعیین ارزش نسبی خدمت، به ما کمک می‌کند که دریابیم کدام‌یک از خدماتی که ارائه می‌دهیم مهم‌ترین خدمت ما به‌شمار می‌آید.

درواقع، این از مهم‌ترین مزایای فرآیند تحلیل تأثیر کسب‌وکار در استراتژی خدمت است. برای نمونه، اگر با دو اختلال هم‌زمان در زیرساخت یکی از خدماتمان مواجه شویم، به شکل خودکار، براساس بیش‌ترین تاثیری که هر اختلال بر کسب‌وکارمان دارد، متوجه می‌شویم که کدام مرحله را باید در اولویت قرار دهیم و به فکر راه‌حلی برای آن باشیم. علاوه بر شناخت و ارزیابی درست خدمات و تفکیک مهم‌ترین خدمت از سایر خدماتی که ارائه می‌دهیم، باید درک درستی هم از مشتریان و فضای بازار داشته باشیم.

فضای بازار، نقطه حضور ما

در مفهوم اقتصادی، به تقاطع یک مشتری و یک نیاز، فضای بازار اطلاق می‌شود. پس، پیش از هر چیز، همواره باید مسئلهٔ تقاضای بازار را در نظر داشته و مطمئن شویم که تقاضایی برای خدمت ما وجود دارد. چراکه منطقی نیست برای ارائه خدمتی متحمل صرف هزینه شویم که تقاضایی برای آن وجود ندارد.

اگر کسب‌وکاری به خدمتی که ما ارائه می‌دهیم نیازمند نباشد یا استطاعت استفاده از آن را نداشته باشد، بهترین ایده دنیا را هم که داشته باشیم، به کارمان نخواهد آمد.

پس از حصول اطمینان از وجود تقاضای کافی برای خدمتی که ارائه می‌دهیم، باید مشتریان و بازار موجود را شناسایی و ارزیابی کنیم. شناخت مشتریان و تعیین بازار هدف یکی از ارکان مهم فرآیندهای استراتژی خدمت است که به درک نیازمندی‌های مشتریان می‌انجامد. باید از خودمان بپرسیم که آیا شناخت کافی و درستی از بازار و مشتریانمان داریم. پیش‌نیاز پاسخ به این پرسش، پاسخ به پرسش‌های زیر است:

  • چگونه دارایی‌های کسب‌وکار ما بر ارائه خدمت مؤثر به مشتریانمان اثر می‌گذارد؟
  • رقبای ما چه کسانی هستند؟
  • با چه راهکارهایی می‌توانیم در خدمتی که ارائه می‌دهیم متمایز باشیم؟

پس بهتر است به مشتریانمان و فضای بازاری که هریک از آن‌ها دارند فکر کنیم و اینکه ما قرار است چگونه این فضا را پر کنیم؟ باید از هر دستاورد کسب‌وکاری، که ممکن است در استراتژی خدمت به کارمان بیاید، استفاده کنیم. با تهیه فهرستی از خدمات و دستاوردهای کسب‌وکار، می‌توانیم خدماتی را که مایل به ارائه آنها هستیم، شناسایی کنیم. یادمان باشد که تعریف و فهرست کردن خدمات، بر مبنای درآمدهای کسب‌وکار، این اطمینان را به ما خواهد داد که درک درستی از نیازهای مشتریان و خدمتی که ارائه می‌دهیم داریم.

شبکه ارزش، نگاهی نو به ارزش‌آفرینی

می‌دانیم که با گذشت زمان، خدمات فناوری اطلاعات بیش از پیش فراگیر شده و نتیجه این فراگیرشدن، افزایش انتظارات و نیازمندی‌های مشتریان است که می‌تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد. پس سازمان‌ها باید بتوانند به کمک فرآیند استراتژی خدمت ارزش‌های بیش‌تری تولید کنند.

در رویکرد سنتی، زنجیره ارزش به صورت خطی است. درحالی‌که، استراتژی خدمت کمک می‌کند که این زنجیره خطی ارزش را به شبکه ارزش تبدیل کنیم. یک شبکه ارزش مجموعه‌ای از ارتباطات متصل به‌هم است که در پی همکاری مشترک میان دو مؤلفه یا بیشتر، منجر به تولید ارزش می‌شود. این شبکه بسیار پیچیده‌تر و دقیق‌تر از مدل خطی زنجیره ارزش است. در شکل زیر، نمونه ساده‌ای از یک زنجیره ارزش را مشاهده می‌کنید.

دستاوردهای ملموس، ارزش‌های واقعی

کسب‌وکاری را در نظر بگیرید که توزیع‌کننده آنلاین است و یکی از فاکتورهای بهبود بخشیدن به خدمتی که ارائه می‌کند، مسئله سرعت توزیع است. برای او، سرعت بیش‌تر به معنای رضایت بیش‌تر مشتری و درنتیجه فروش بیش‌تر و بازگشت سرمایه سریع‌تر است، و این روند درنهایت به ارزش‌آفرینی بیش‌تر می‌انجامد.

ما از خود می‌پرسیم «چگونه می‌توانیم به افزایش سرعت و کارایی فرآیند توزیع او کمک کنیم؟» ممکن است، برای سرعت بخشیدن به فرآیند توزیع، گردش کار خودکار را به او پیشنهاد دهیم. اما آیا صرفاً پیشنهاد یک نرم‌افزار برای خودکارسازی فرآیند، پاسخگوی همه نیازهای این مشتری خواهد بود؟

پس شاید تغییر در فرآیندهای توزیع بتواند حتی کمک بیشتری به توزیع‌کننده موردنظر بکند. مثلاً ممکن است بهبود در فرآیند ثبت توزیع‌کننده، زمان لازم برای توزیع آنلاین او را از پنج روز به یک روز کاهش دهد. اما چطور تشخیص دهیم که آیا خدمتی که ارائه کرده‌ایم دقیقاً همان چیزی است که مشتری از ما انتظار داشته یا نه. در فرآیند مدیریت خدمت، با ارزیابی راهکار پیشنهادی، می‌توانیم به این پرسش پاسخ دهیم و به بالاترین سطح رضایت مشتری از خدمتمان دست یابیم.

یکی از راه‌هایی که در استراتژی خدمت به ما کمک می‌کند تا دریابیم چگونه می‌توانیم برای مشتریانمان ارزش‌آفرینی کنیم، ارزیابی نحوه اثرگذاری خدمت ارائه‌شده بر دارایی‌های مشتریانمان است.

از منظر استراتژی خدمت در ITIL، الگوهای پایه‌ای خدمت قابل تعریف هستند. این الگوها می‌توانند روش‌های ارائه خدمت برای هر کسب‌وکاری در نظر گرفته شود. پس، باید تعیین کنیم که کدام الگوی خدمت مرتبط به خدمتی است که ما ارائه می‌کنیم. سپس، در کاتالوگ خدمت، هر کدام از این الگوها را با آن دارایی‌های مشتری که ارزش‌آفرین هستند متناظر کنیم.

شایان یادآوری است که پیاده‌سازی فرآیند استراتژی خدمت، تا رسیدن به خلق ارزش موردنظر، دارای مؤلفه‌های بسیاری است که در این یادداشت فقط به بخش کوچکی از آن پرداختیم. برای آگاهی بیشتر و درک بهتر این مبحث، می‌توانید نسخه کامل کتابچه استراتژی خدمات را مطالعه کنید.

این یادداشت در رسانه اینترنتی راه پرداخت نیز منتشر شده است.
برای مطالعه سایر یادداشت های گروه فناوری پرند در رسانه اینترنتی راه پرداخت، اینجا کلیک کنید.
برچسب ها: استراتژی خدمت

درباره hajisami

مبحث فناوری اطلاعات در سال های اخیر جزء علایق اصلی من بوده و سعی می کنم همیشه در جریان تازه های این دنیای جذاب باشم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. در سال های آغازین دهه هشتاد شمسی و با ظهور و گسترش راهکارهای فناوری اطلاعات در ایران؛ تقویت زیرساخت های مورد نیاز، بومی سازی راهکارهای بین المللی، تحلیل روندهای کسب و کاری و به خدمت گرفتن استانداردهای روز دنیا، بیش از هرچیز احساس می شد. از این رو، بنیانگذاران «گروه فناوری پرند» گرد هم آمدند تا با تأسیس گروهی متشکل از جوانان متخصص و پر انرژی، خلأ موجود را پر کرده و پاسخی برای این نیاز باشند.
در ابتدای دهه نود، با هدف استانداردسازی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در کشور، گروه فناوری پرند اقدام به کسب نمایندگی یکی از نرم افزارهای مورد تأیید نهادهای بین المللی نمود تا راهکاری بهینه در زمینه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، مدیریت خدمات کسب و کار و مدیریت خدمات شهروندی ارائه نموده و در راستای رضایتمندی هرچه بیشتر مشتریان گام بردارد. به جهت تسهیل دریافت خدمات پشتیبانی، اخذ مجوزهای امنیتی داخلی مانند افتا و نیازمندی های اختصاصی مشتریان داخلی خود، در سال 1400 اقدام به انتقال دانش و خرید مالکیت مادی و معنوی ابزار شرکت Wendia AG International با نام تجاری POB G6 نمود که این ابزار را گروه فناوری پرند با نام تجاری سرویا در ایران عرضه می نماید.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا