گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • درباره پرند
    • چرا پرند؟
    • همان پرند هستیم
    • فرصت های شغلی
    • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • راهکار سرویا
    • آشنایی با نرم افزار Wendia POB G6
      • مدیریت پیشخوان خدمات
      • مدیریت دارایی و پیکربندی
      • مدیریت تغییر و پروژه
      • مدیریت سطح خدمات
      • مدیریت زمان و منابع
      • مدیریت صورتحساب و امور مالی
      • مدیریت انبار و خرید
    • ویژگی ها و کارکردها
      • زیرساخت نرم افزار
      • پشتیبانی از زبان فارسی و تقویم شمسی
      • پورتال کاربران
      • داشبوردها و مانیتورینگ
      • یکپارچگی با نرم افزارها
      • مدیریت گردش کار
      • مزایای رقابتی نسبت به سایر نرم افزارها
    • ویژگی های فرآیندی
      • فرآیندهای ITIL و ماژول های نرم افزار
      • مدیریت دانش
      • کارکردهای نرم افزار در حوزه ESM و ITSM
      • گواهینامه های بین المللی پشتیبانی از ITIL
    • راهکار متناسب با صنایع
      • راهکار شرکت های پرداخت
      • راهکار صنعت انرژی
      • راهکار صنعت بانکداری
      • راهکار صنعت پتروشیمی
      • راهکار صنعت رایانه و فناوری های وابسته
      • راهکار صنعت مخابرات
      • راهکار صنعت نفت و فرآورده های نفتی
  • وبلاگ پرند
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • مطالعه موردی
  • رهایی از آشفتگی و بی نظمی در مدیریت تغییر

وبلاگ گروه فناوری پرند

رهایی از آشفتگی و بی نظمی در مدیریت تغییر

توسط علی هاشمی / سه شنبه, 04 مهر 1396 / منتشر شده در مطالعه موردی, مقالات
مدیریت تغییر زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

ما دو بار در سال، در ابتدای بهار و ابتدای پاییز، ساعت را تغییر می دهیم. تغییر به ظاهر کوچکی که برای بسیاری از مردم تاثیرات قابل توجهی داشته و مشکلات زیادی تا روزها بعد از آن دارند. از خواب آلودگی و خستگی گرفته تا مشکلات عدیده در مدیریت تغییر و تنظیم شدن با زمان جدید.

انسان بنده عادت است. این موضوع در بسیاری از امور روزمره نمایان است: اغلب ما در اداره هر روز صبح از یک لیوان خاص استفاده می کنیم. برای ناهار معمولاً یک عادت غذایی مشخص داریم. در رختکن باشگاه، علاقه عجیبی داریم که هر بار از همان قفسه قبلی استفاده کنیم و در سوپر مارکت، خرید خوار و بار به صورت خودکار با روش های یکسان همیشگی انجام می شود و اگر چیزی با عادات روزمره ما در تضاد باشد، چه ها که نمی کنیم!

 

اگر شما توان ایجاد تغییر های مکرر در خودتان را ندارید، بازنده بازی خواهید بود !

هر آنچه که برای اتفاقات و موقعیت های روزانه پیش می آید، برای یک روز کاری هم صدق می کند. ما در برابر تغییر مقاومت می کنیم، در حالیکه بدان نیاز داریم. به طور معمول، چالش های جدید و چارچوب های تغییر، به سازمانی نیاز دارند که بتواند خود را سریع و موثر با آن تغییر هماهنگ سازد. اگر شما با زمان حرکت نمی کنید یا با آن هماهنگ نمی شوید، دیر یا زود از بازی خارج خواهید شد!

این دقیقاً چرایی نقش مهم «مدیریت تغییر» در تمام سطوح سازمان است. به عنوان سازگاری دهنده مداوم استراتژی ها و ساختارهای سازمان نظیرِ تحول و انطباق یک سیستم پیچیده و چشم انداز خدمات IT. در هر دو مورد، مدیریت تغییر با هدف مهار تغییرات سودمند به صورت کنترل شده و در عین حال به حداقل رساندن ریسک اثرات منفی، صورت می گیرد.

 

مراحل مدیریت تغییر

در اوایل دهه 1940، روانشناس آمریکایی «کرت لوین» یک مدل ساده سه مرحله ای از روند تغییر در سازمان ها و گروه ها را ارائه داد: در اولین قدم، پیش نیازهای مورد نیاز برای تغییر ایجاد می شوند و شرایط کنونی سازمان از ثبات خارج می شود. در مرحله دوم، تغییرات انجام می شود، در مرحله سوم نیز تغییرات به عنوان هنجارهای جدید پذیرفته شده و وضعیت به ثبات بر می گردد.

در بهین روش های ITIL نیز، روند مدیریت تغییر به روش مشابهی تعریف می شود: تغییرات در ابتدا بررسی شده و سنجیده می شوند، سپس برنامه ریزی شده و در نهایت پیاده سازی خواهند شد.

 

اشتباهات مکرر در مدیریت تغییر

کارشناسان متعددی به روش های گوناگون در رویدادهای تخصصی و مقالات علمی، به موضوع مدیریت تغییر پرداخته اند. با این حال، باز هم خطاهای پیش پا افتاده ای در این راه وجود دارد و سد راه موفقیت شده است. چنین خطاهایی به طور خاص برای IT مهم جلوه می کند زیرا این IT که می بایست ضامن حفظ سرعت در روند هوشمند سازی و رقابت در کسب و کار باشد.

در ادامه، نگاه دقیقتری به سه خطای معمول می اندازیم.

 

1. فوریت و ارزیابی

در مرحله اول فرآیند تغییر کلاسیک، نگرانی اصلی افزایش آگاهی در مورد فوریت تغییر است. در اینجا مشکلی وجود دارد و بنابراین چیزی باید تغییر کند. بخصوص هنگامی که با منابع کمیاب سر و کار دارید، تغییرات باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد. شما باید به طور نمونه مشخص کنید که کدام تغییر تاثیر بیشتری در دستیابی به اهداف سازمان می گذارد و کدام تغییر مزایای بیشتری برای کاربران بیشتر خواهد داشت.

واضح است که می بایست هزینه منفعت را به دقت آنالیز کرد اما تحقیقات نشان می دهد که کمتر از 30% تغییرات بر اساس تجزیه تحلیل سود و منفعت بوده است.

 

2. ارتباطات

بدون ارتباطات، مدیریت تغییر کارآمد نخواهد بود. قدم اول، مشخص کردن ضرورت تغییر برای سهامداران است. زیرا تنها هنگامی که تمام طرف های درگیر، به ضرورت و اهمیت تغییرات آگاه باشند، می توان آن را به طور موثر اجرا نمود. هنگامی که تغییرات از مقام بالادستی به مردم تحمیل شود، آنها مقاوت خواهند کرد. بدون درک مزایای تغییر توسط افراد، انگیزه و توان تغییر نیز در آن ها وجود نخواهد داشت.

ارتباطات واضح، شفافیت بیشتری را در سراسر روند تغییر ایجاد کرده و متضمن تعهد بیشتری از سوی همکاران خواهد بود. در تمام سطوح، مدیریت تغییر از مشارکت تمام کارکنان درگیر، سود خواهد برد. به آن ها انگیزه داده یا مشارکت سازنده داشته باشید تا به تغییرات برنامه ریزی شده دست یابید.

 

3. مرور و برنامه ریزی منابع

اغلب در حین تغییرات، منابع سازمان (رایانه ها، دستگاه های شبکه و…) متوقف می شوند و این امر تاثیر قابل توجهی در کارهای روزانه خواهد داشت. بنابراین قبل از شروع تغییرات، می بایست برنامه ریزی دقیقی برای منابع انجام شود.

پیش از هر چیز برای یک مدیریت تغییر کارآمد، می بایست مروری کلی از تمام تغییرات برنامه ریزی شده و در حال انجام داشته و نه تنها منابع مورد استفاده در بخش IT، بلکه تمام منابع موجود در سایر دپارتمان های تحت تاثیر در سازمان را نیز در نظر داشته باشید.

 

منبع: وب سایت wendia.com

ترجمه و بازنویسی: گروه فناوری پرند

برچسب ها: مدیریت تغییر

درباره علی هاشمی

زمینه اصلی فعالیت من، گرافیک و تبلیغات هست. علاقه مند به فناوری اطلاعات هستم و در طول سال های همکاری با گروه فناوری پرند، مطالعاتی در زمینه ITIL داشته ام و مقالات تدوین شده تیم تولید محتوا را ویرایش کرده و نشر می دهم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. در سال های آغازین دهه هشتاد شمسی و با ظهور و گسترش راهکارهای فناوری اطلاعات در ایران؛ تقویت زیرساخت های مورد نیاز، بومی سازی راهکارهای بین المللی، تحلیل روندهای کسب و کاری و به خدمت گرفتن استانداردهای روز دنیا، بیش از هرچیز احساس می شد. از این رو، بنیانگذاران «گروه فناوری پرند» گرد هم آمدند تا با تأسیس گروهی متشکل از جوانان متخصص و پر انرژی، خلأ موجود را پر کرده و پاسخی برای این نیاز باشند.
در ابتدای دهه نود، با هدف استانداردسازی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در کشور، گروه فناوری پرند اقدام به کسب نمایندگی یکی از نرم افزارهای مورد تأیید نهادهای بین المللی نمود تا راهکاری بهینه در زمینه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، مدیریت خدمات کسب و کار و مدیریت خدمات شهروندی ارائه نموده و در راستای رضایتمندی هرچه بیشتر مشتریان گام بردارد. به جهت تسهیل دریافت خدمات پشتیبانی، اخذ مجوزهای امنیتی داخلی مانند افتا و نیازمندی های اختصاصی مشتریان داخلی خود، در سال 1400 اقدام به انتقال دانش و خرید مالکیت مادی و معنوی ابزار شرکت Wendia AG International با نام تجاری POB G6 نمود که این ابزار را گروه فناوری پرند با نام تجاری سرویا در ایران عرضه می نماید.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا