گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • درباره پرند
    • چرا پرند؟
    • همان پرند هستیم
    • فرصت های شغلی
    • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • راهکار سرویا
    • آشنایی با نرم افزار Wendia POB G6
      • مدیریت پیشخوان خدمات
      • مدیریت دارایی و پیکربندی
      • مدیریت تغییر و پروژه
      • مدیریت سطح خدمات
      • مدیریت زمان و منابع
      • مدیریت صورتحساب و امور مالی
      • مدیریت انبار و خرید
    • ویژگی ها و کارکردها
      • زیرساخت نرم افزار
      • پشتیبانی از زبان فارسی و تقویم شمسی
      • پورتال کاربران
      • داشبوردها و مانیتورینگ
      • یکپارچگی با نرم افزارها
      • مدیریت گردش کار
      • مزایای رقابتی نسبت به سایر نرم افزارها
    • ویژگی های فرآیندی
      • فرآیندهای ITIL و ماژول های نرم افزار
      • مدیریت دانش
      • کارکردهای نرم افزار در حوزه ESM و ITSM
      • گواهینامه های بین المللی پشتیبانی از ITIL
    • راهکار متناسب با صنایع
      • راهکار شرکت های پرداخت
      • راهکار صنعت انرژی
      • راهکار صنعت بانکداری
      • راهکار صنعت پتروشیمی
      • راهکار صنعت رایانه و فناوری های وابسته
      • راهکار صنعت مخابرات
      • راهکار صنعت نفت و فرآورده های نفتی
  • وبلاگ پرند
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • مطالعه موردی
  • با مدیریت دسترسی از گنجینه های سازمان خود محافظت کنید.

وبلاگ گروه فناوری پرند

با مدیریت دسترسی از گنجینه های سازمان خود محافظت کنید.

توسط الناز شاروان / دوشنبه, 08 مهر 1398 / منتشر شده در مطالعه موردی, مقالات
الناز شاروان زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

درخواست های دسترسی ممکن است از طرق مختلف ارسال شوند. به طور مثال با عنوان درخواست سرویس در سیستم ثبت شوند یا توسط میز خدمات، از طریق منابع انسانی، یا حتی از طریق فرآیند مدیریت تغییر.

مدیریت دسترسی، مسئول بررسی و رسیدگی به درخواست­‌های دسترسی است. این فرآیند شامل مواردی مثل کنترل نام کاربری، رمز عبور، ایجاد گروه­‌ها، نقش ها و تعریف سطح دسترسی هر کدام و سپس کنترل دسترسی­‌ها از طریق تعریف عضویت در گروه‌­های مختلف است. همچنین این فرآیند وظیفه حذف مجوزهای دسترسی در زمان تغییر وضعیت کاربر به واسطه انتقال، استعفا یا پایان مجوز کاری کاربر را دارد.

ACCESS MANAGMENT سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا با حفظ یک محیط امن نه تنها مانع استفاده‌های غیر مجاز شده، بلکه از نقص اطلاعات که منجر به از دست رفتن اعتماد مشتری و مجازات­‌های مالی می‌شود نیز جلوگیری کنند. این فرآیند بر اساس قاعده امنیت اطلاعات حداقل مجوز یا حداقل دسترسی، اجرا می‌شود.

مدیریت دسترسی در درجه اول، امنیت اطلاعات، فناوری اطلاعات و فرآیند مدیریت داده‌هاست. این یک مفهوم گسترده است که شامل کلیه خط مشی­‌ها، فرآیندها، روش‌­ها و ابزارهای لازم برای حفظ امتیازات دسترسی در محیط فناوری اطلاعات است.

مدیریت هویت کاربران، نقش­‌ها، گروه‌ها­ و قوانین مختلف را ایجاد می‌کند. اما مدیریت دسترسی تضمین می‌کند که این نقش و خط مشی‌ها دنبال می‌شوند.

یک ابزار مدیریت دسترسی نقش‌های کاربران مختلف و پروفایل آنها را ذخیره و پردازش می‌کند و درخواست­‌های دسترسی کاربران را بر اساس این داده­‌های پروفایل و نقش، کنترل و بررسی می­‌کند.

مدیریت دسترسی از نگاه ITIL

طبق تعریف ITIL دسترسی، میزان عملکرد یک سرویس یا دارایی است که یک کاربر خاص مجاز به استفاده از آن است. همچنین مدیریت دسترسی، فرآیندی است که تنها به کاربران مجاز اجازه دسترسی به برخی دارایی‌ها و سرویس‌های خدمات را می‌دهد.

هدف اصلی مدیریت دسترسی، محافظت از دسترسی کاربران غیرمجاز است که این امر برای یک سازمان بسیار حیاتی است.

 

فعالیت­‌های فرآیند مدیریت دسترسی

وظایف فرآیند­ مدیریت دسترسی

۱-نگهداری فهرستی از نقش‌های کاربر و پروفایل­‌های دسترسی

۲-تامین درخواست­‌های دسترسی کاربر

۳- کنترل و نظارت مداوم بر وضعیت دسترسی­‌ها

 

امتیازات مدیریت دسترسی برای کسب‌وکار

  • اطمینان از اینکه با کنترل دسترسی به سرویس‌های مختلف فناوری اطلاعات، محرمانگی اطلاعات را حفظ می کنیم.
  • تضمین اینکه کارمندان فقط از سطح دسترسی لازم برای تکمیل کار خود به طور موثر برخوردار هستند.
  • احتمال بروز خطا را در سرویس‌های مهم با عدم اجازه دسترسی کاربران غیرمتخصص، کاهش می‌دهیم.
  • امکان حسابرسی خدمات فناوری اطلاعات و ردیابی هرگونه سوءاستفاده به واسطه ثبت وقایع و تاریخچه دسترسی­‌هایی که در سیستم ثبت می‌شود.

شما با پیاده‌سازی فرآیند مدیریت دسترسی در سازمان خود در کنار نظارت بر مرزهای امنیتی سرویس‌ها و دارایی‌هایتان، بار  کاری مدیران و کارشناسان واحدهای مختلف سازمانی را با استفاده از خودکارسازی کنترل‌ها و بازرسی‌های مورد نیاز به طرز محسوسی کاهش خواهید داد.

 

این یادداشت در رسانه اینترنتی راه پرداخت نیز منتشر شده است.

برای مطالعه سایر یادداشت های گروه فناوری پرند در رسانه اینترنتی راه پرداخت، اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: مدیریت دسترس پذیری

درباره الناز شاروان

دوره کارشناسی در رشته نرم افزار تحصیل کردم و با کسب تجارب کاری در حوزه فروش تجهیزات فناوری اطلاعات، رشته مدیریت فناوری اطلاعات را برای دوره ارشد انتخاب کردم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. در سال های آغازین دهه هشتاد شمسی و با ظهور و گسترش راهکارهای فناوری اطلاعات در ایران؛ تقویت زیرساخت های مورد نیاز، بومی سازی راهکارهای بین المللی، تحلیل روندهای کسب و کاری و به خدمت گرفتن استانداردهای روز دنیا، بیش از هرچیز احساس می شد. از این رو، بنیانگذاران «گروه فناوری پرند» گرد هم آمدند تا با تأسیس گروهی متشکل از جوانان متخصص و پر انرژی، خلأ موجود را پر کرده و پاسخی برای این نیاز باشند.
در ابتدای دهه نود، با هدف استانداردسازی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در کشور، گروه فناوری پرند اقدام به کسب نمایندگی یکی از نرم افزارهای مورد تأیید نهادهای بین المللی نمود تا راهکاری بهینه در زمینه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، مدیریت خدمات کسب و کار و مدیریت خدمات شهروندی ارائه نموده و در راستای رضایتمندی هرچه بیشتر مشتریان گام بردارد. به جهت تسهیل دریافت خدمات پشتیبانی، اخذ مجوزهای امنیتی داخلی مانند افتا و نیازمندی های اختصاصی مشتریان داخلی خود، در سال 1400 اقدام به انتقال دانش و خرید مالکیت مادی و معنوی ابزار شرکت Wendia AG International با نام تجاری POB G6 نمود که این ابزار را گروه فناوری پرند با نام تجاری سرویا در ایران عرضه می نماید.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا