گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • درباره پرند
    • چرا پرند؟
    • همان پرند هستیم
    • فرصت های شغلی
    • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • راهکار سرویا
    • آشنایی با نرم افزار Wendia POB G6
      • مدیریت پیشخوان خدمات
      • مدیریت دارایی و پیکربندی
      • مدیریت تغییر و پروژه
      • مدیریت سطح خدمات
      • مدیریت زمان و منابع
      • مدیریت صورتحساب و امور مالی
      • مدیریت انبار و خرید
    • ویژگی ها و کارکردها
      • زیرساخت نرم افزار
      • پشتیبانی از زبان فارسی و تقویم شمسی
      • پورتال کاربران
      • داشبوردها و مانیتورینگ
      • یکپارچگی با نرم افزارها
      • مدیریت گردش کار
      • مزایای رقابتی نسبت به سایر نرم افزارها
    • ویژگی های فرآیندی
      • فرآیندهای ITIL و ماژول های نرم افزار
      • مدیریت دانش
      • کارکردهای نرم افزار در حوزه ESM و ITSM
      • گواهینامه های بین المللی پشتیبانی از ITIL
    • راهکار متناسب با صنایع
      • راهکار شرکت های پرداخت
      • راهکار صنعت انرژی
      • راهکار صنعت بانکداری
      • راهکار صنعت پتروشیمی
      • راهکار صنعت رایانه و فناوری های وابسته
      • راهکار صنعت مخابرات
      • راهکار صنعت نفت و فرآورده های نفتی
  • وبلاگ پرند
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • مدیریت سبد خدمات ITIL و مزایای آن

وبلاگ گروه فناوری پرند

مدیریت سبد خدمات ITIL و مزایای آن

توسط رضا عسکری / دوشنبه, 29 مهر 1398 / منتشر شده در مقالات, مقاله کاربردی
سبد خدمات زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

هدف از مدیریت سبد خدمات چیست؟

اگر هدف سازمان شما ارائه خدمات کسب و کاری و فناوری اطلاعات مناسب به مشتریان، چه مشتریان درونی و چه مشتریان بیرونی است؛ مدیریت سبد خدمات، گامی حیاتی در جهت برآورده ساختن الزامات حکمرانی و ارائه این ارزش است. از لحاظ بهین‏ روش‌های در دسترس، «مدیریت سبد خدمات» بخش مهمی از ITIL بوده و فرآیندی است که سازمان‏ ها باید به آن توجه نمایند.

مدیریت سبد خدمات در ظاهر ساده به نظر می ‏رسد و شامل تمام خدمات کسب و کار و فناوری اطلاعات ارائه شده به مشتریان است. همچنین هدف آن کمک به توجیه کسب و کاری خدمات به وسیله حصول اطمینان از ارائه بیشترین ارزش در محدوده ریسک و هزینه کنترل‏ شده است. این فرآیند، مزایای فراوانی دارد، اما با این حال هنوز توسط سازمان‏ ها در بیشترین ظرفیت خود به کار نرفته است.

تعریف مدیریت سبد خدمات

در ITIL، مدیریت سبد خدمات، مدیریت مجموعه ‏ای از خدمات است که این مجموعه، شامل اطلاعات مربوط به خدمات، وضعیت فعلی آن ‏ها و تاریخچه هر کدام است. معمولاً سبد خدمات شامل سه بخش است:

  • کاتالوگ خدمات که دیدی کلی از تمام خدمات مشهود و قابل خرید توسط مشتری را ارائه می ‏دهد.
  • خط سیر خدمت که وضعیت هر خدمتی که هنوز به مشتری ارائه نشده (معمولاً به دلیل اینکه سرویس، پیشنهادی بوده و یا در دست طراحی است) را ارائه می ‏دهد. همچنین این بخش از سبد خدمت، جزئیات مربوط به توسعه آینده هر خدمت را نیز نشان می ‏دهد.
  • کاتالوگ خدمات از رده خارج‏ شده که در آن تمام سرویس ‏هایی که از رده خارج‏ شده ‏اند و تاریخچه مورد نیاز هر کدام را ارائه می‏ دهد.

هدف از ذخیره و نگهداشت این اطلاعات، این نیست که صرفاً یک سبد خدمت داشته باشیم. ارزش واقعی مدیریت سبد خدمات، توجیه نیاز به این خدمات بر اساس ارزش کسب و کاری که ارائه می‏ دهند، است.

این اطلاعات، مدیران را قادر می ‏سازد تا کیفیت خدمات و هزینه ‏های مربوطه را مورد ارزیابی قرار دهند. در بهترین حالت، مدیران می‏ توانند تصمیم بگیرند که مشتریان در حال حاضر از چه خدماتی استفاده می ‏کنند، نیاز آتی آن‏ ها را پیش ‏بینی کرده و دریابند که به چه خدماتی دیگر نیاز ندارند.

مدیریت مطلوب سبد خدمات در پاسخ به پرسش‏ های زیر کمک خواهد کرد:

  • چرا مشتری باید این خدمت را خریداری نماید؟
  • چرا مشتری باید این خدمت را از سازمانِ ما خریداری نماید؟
  • نحوه قیمت‏ گذاری و سیستم پرداخت چگونه است؟
  • نقاط قوت، ضعف، اولویت‏ ها و ریسک ‏های ما چه مواردی است؟
  • نحوه اختصاص منابع و قابلیت‏ های ما به چه صورت است؟

مدیریت سبد خدمات در مقابل مدیریت سبد محصولات

برخی از سازمان‌ها از مدیریت سبد محصولات استفاده کرده و فرض می‏ کنند با مدیریت سبد خدمات، مفاهیمی مشابه بوده و توجیه کسب و کاری مشابهی را ارائه می‏ دهند.

متأسفانه، این پیش‏فرض صحیح نیست. زیرا، همانطور که از نام آن‏ها مشخص است، تفاوت‏ هایی میان محصولات و خدمات وجود دارد و استفاده از آن‏ ها به جای یکدیگر، ارائه ارزش به مشتری و درآمد شرکت را دچار مشکل می‏ نماید.

محصولات کالاهایی هستند که به صورت مشهود ارائه و خریداری می‏ شوند. در حوزه فناوری اطلاعات، یک موجودیت مشهود معمولاً ابزاری دیجیتال مانند یک نرم ‏افزار است. از سوی دیگر، خدمات، حداقل درجه ‏ای از ارزش نامشهود را ارائه می‏ دهند. درحالی که یک محصول ممکن است نرم ‏افزاری باشد که یک مشکل خاص را حل می ‏کند، خدمت می‏ تواند شامل خدمات مشتری، کمک به گذار از یک مرحله و مدیریت باشد. همچنین یک خدمت ارائه نتیجه و خروجی که مشتری خواهان آن است را تسهیل می‏ کند.

مدیریت سبد خدمات در مقابل مدیریت سبد پروژه

هر خدمت جدید یا تغییر در یک خدمت موجود، باید به وسیله نیازهای کسب و کاری شفاف توجیه گردد تا بتواند ارزشی را ارائه دهد. مدیریت سبد خدمات نیز باید این سرمایه ‏گذاری ‏ها را در طول چرخه عمر خدمت، از طراحی خدمت تا از رده خارج شدن آن، رصد کند. همچنین باید بر استراتژی کسب و کار برای خدمت و توانایی اجرای این استراتژی، از منظر شفافیت و پویایی، نظارت داشته باشد.

قطعاً در این میان، شباهت ‏هایی با مدیریت سبد پروژه وجود دارد…

به طور مثال مدیریت سبد خدمات، خدمات را رصد می‏ کند و مدیریت سبد پروژه نیز به همین شیوه، پروژه ‏ها را رصد کرده و تصمیمات لازم را در خصوص سرمایه ‏گذاری ‏ها اتخاد می‏ کند. اما مسئله اصلی در مدیریت سبد پروژه این است که پس از اتمام پروژه، پایان می ‏یابد و به محض اینکه خدمت برای ارائه به مشتریان آماده شد، ارزیابی ارزش ارائه‏ شده نیز متوقف می‏ شود.

این موضوع، در صورت وجود تفاوت میان انتظارات کسب و کار از خروجی پروژه و آنچه در نهایت مشتری دریافت می‏ دارد، ممکن است منجر به بروز شکافی میان توسعه نرم ‏افزار و عملیات فناوری اطلاعات شود.

بنابراین سازمان‏ ها باید از ارتباط مدیریت سبد خدمات و مدیریت سبد پروژه و نقش هر دو در استقرار موفقیت‏ آمیز ITIL، آگاه باشند. در این خصوص، متخصصان این حوزه عنوان کرده‏ اند که مدیریت سبد خدمات باید نقش مدیریت سبد پروژه را تعیین کند؛ نه بر عکس.

مزایای به‏ کارگیری مدیریت سبد خدمات

به‏ کارگیری مدیریت سبد خدمات ممکن است نیازمند تغییر کلی تمام واحدهای درگیر باشد، اما مزایای آن و مزایای کاتالوگ شفاف خدمت، چشمگیر و قابل‏ اندازه‏ گیری هستند:

  • مشتریان به طور دقیق خواهند فهمید که شما به عنوان یک ارائه‏ دهنده خدمت چه خدماتی را ارائه می‏ دهید.
  • شفافیت کامل از بدو تولد خدمت تا زمان از رده خارج شدن آن درباره ارزش، هزینه ‏ها و ریسک ‏های آن وجود دارد.
  • می‏ توان بر سرویس ‏های در حال انتظار ارائه و سرویس‏ های عملیاتی نظارت نمود.
  • به توجیه اقتصادی خدمات پیشنهادی و تغییرات عمده در خدمات موجود کمک می‏ کند.

در نهایت، رصد ارزش، هزینه و ریسک هر خدمتی که سازمان شما ارائه می ‏دهد نیز به جایگاه‏ یابی آن خدمت به عنوان ضرورتی برای مشتری کمک می‏ کند.

 

منبع: www.itsm.tools

برچسب ها: ITSM

درباره رضا عسکری

من در دو رشته فناوری اطلاعات و مدیریت استراتژیک تحصیل کردم. به حوزه پیاده سازی پروژه‌های خدمات IT علاقه دارم و به دنبال آن هستم که طی مسیر پروژه را برای مشتریان پرند آسان‌تر کنم.

یک دیدگاه برای “مدیریت سبد خدمات ITIL و مزایای آن”

  1. بهنام می گوید:پاسخ
    8 آبان 1398 در 9:12 ق.ظ

    با نشکر از مطلب جالبی که ارائه نمودید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. در سال های آغازین دهه هشتاد شمسی و با ظهور و گسترش راهکارهای فناوری اطلاعات در ایران؛ تقویت زیرساخت های مورد نیاز، بومی سازی راهکارهای بین المللی، تحلیل روندهای کسب و کاری و به خدمت گرفتن استانداردهای روز دنیا، بیش از هرچیز احساس می شد. از این رو، بنیانگذاران «گروه فناوری پرند» گرد هم آمدند تا با تأسیس گروهی متشکل از جوانان متخصص و پر انرژی، خلأ موجود را پر کرده و پاسخی برای این نیاز باشند.
در ابتدای دهه نود، با هدف استانداردسازی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در کشور، گروه فناوری پرند اقدام به کسب نمایندگی یکی از نرم افزارهای مورد تأیید نهادهای بین المللی نمود تا راهکاری بهینه در زمینه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، مدیریت خدمات کسب و کار و مدیریت خدمات شهروندی ارائه نموده و در راستای رضایتمندی هرچه بیشتر مشتریان گام بردارد. به جهت تسهیل دریافت خدمات پشتیبانی، اخذ مجوزهای امنیتی داخلی مانند افتا و نیازمندی های اختصاصی مشتریان داخلی خود، در سال 1400 اقدام به انتقال دانش و خرید مالکیت مادی و معنوی ابزار شرکت Wendia AG International با نام تجاری POB G6 نمود که این ابزار را گروه فناوری پرند با نام تجاری سرویا در ایران عرضه می نماید.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا