گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • درباره پرند
    • چرا پرند؟
    • همان پرند هستیم
    • فرصت های شغلی
    • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • راهکار سرویا
    • آشنایی با نرم افزار Wendia POB G6
      • مدیریت پیشخوان خدمات
      • مدیریت دارایی و پیکربندی
      • مدیریت تغییر و پروژه
      • مدیریت سطح خدمات
      • مدیریت زمان و منابع
      • مدیریت صورتحساب و امور مالی
      • مدیریت انبار و خرید
    • ویژگی ها و کارکردها
      • زیرساخت نرم افزار
      • پشتیبانی از زبان فارسی و تقویم شمسی
      • پورتال کاربران
      • داشبوردها و مانیتورینگ
      • یکپارچگی با نرم افزارها
      • مدیریت گردش کار
      • مزایای رقابتی نسبت به سایر نرم افزارها
    • ویژگی های فرآیندی
      • فرآیندهای ITIL و ماژول های نرم افزار
      • مدیریت دانش
      • کارکردهای نرم افزار در حوزه ESM و ITSM
      • گواهینامه های بین المللی پشتیبانی از ITIL
    • راهکار متناسب با صنایع
      • راهکار شرکت های پرداخت
      • راهکار صنعت انرژی
      • راهکار صنعت بانکداری
      • راهکار صنعت پتروشیمی
      • راهکار صنعت رایانه و فناوری های وابسته
      • راهکار صنعت مخابرات
      • راهکار صنعت نفت و فرآورده های نفتی
  • وبلاگ پرند
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • مطالعه موردی
  • در مسیر پیاده سازی ITIL: مدیریت دارایی و پیکربندی

وبلاگ گروه فناوری پرند

در مسیر پیاده سازی ITIL: مدیریت دارایی و پیکربندی

توسط رضا عسکری / یکشنبه, 19 آبان 1398 / منتشر شده در مطالعه موردی, مقالات
رضا عسکری زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

هر خدمت ارائه شده توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات، از مجموعه‌ای از عناصر تشکیل شده است که بر عملکرد کلی آن خدمت تأثیر می‌گذارند. برای مثال، یک نرم‌افزار پیام‌رسان، شامل عناصر منفردی مانند سرورها، نرم‌افزارها، افرادی که کارهای مرتبط را انجام می‌دهند و مواردی از این قبیل است که به همراه یکدیگر خدمت مورد نظر را به مشتریان ارائه می‌دهند. فرآیند مدیریت دارایی و پیکربندی با این عناصر منفرد، ویژگی‌های آنها و رابطه این عناصر با یکدیگر سر و کار دارد.

به بیان دیگر، این فرآیند از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  1. مدیریت دارایی‌ها که به دارایی‌هایی که برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات مورد نیاز هستند، رسیدگی می‌کند.
  2. مدیریت پیکربندی که پیکربندی و ارتباط میان عناصر مختلف خدمات متنوع فناوری اطلاعات را ردیابی می‌کند.

حضور همه‌جانبه این فرآیند در طول چرخه عمر خدمت، آن را تبدیل به یکی از مهم‌ترین فرآیندهای ITIL کرده است و معمولاً اولین فرآیندی است که در ابزارهای ITSM پیاده‌سازی می‌شود.

فرآیند مدیریت دارایی و پیکربندی از نگاه تعاریف

استاندارد ITIL تعریف ذیل را از مدیریت دارایی و پیکربندی ارائه داده است:

فرآیندی که مسئولیت حصول اطمینان از کنترل مناسب دارایی‌های مورد نیاز برای ارائه خدمات و در دسترس بودن اطلاعات دقیق و قابل اعتماد درباره این دارایی‌ها در زمان و مکان مناسب را بر عهده دارد. این اطلاعات شامل جزئیاتی درباره چگونگی پیکربندی و رابطه میان دارایی‌ها می‌شود.

علاوه بر تعریف مذکور که به فرآیند مدیریت دارایی و پیکربندی به عنوان یک کل نگاه می‌کند، باید عناصر خاص و حائز اهمیت این فرآیند نیز تعریف شوند:

  • دارایی‌های خدمت منابعی هستند که برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات مورد نیاز هستند. این موارد شامل داده‌ها، سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و افراد هستند.
  • اقلام پیکربندی (CI) منابعی هستند که باید به شیوه‌ای خاص برای ارائه یک خدمت پیکربندی شوند. زمانی که در حال طراحی پیکربندی خود هستید، می‌توانید تصمیم بگیرید که ریزدانگی طراحی شما تا چه حدی باشد: آیا سرور یک قلم پیکربندی است یا پردازنده آن سرور نیز جزو اقلام پیکربندی شما محسوب می‌شود؟ همچنین، مواردی مانند قرارداد با پیمکانکاران و سایر متغیرهایی که می‌توانند تأثیر عمده‌ای روی ارائه خدمت داشته باشند، باید به عنوان قلم پیکربندی لحاظ شوند.
  • پایگاه داده مدیریت پیکربندی (CMDB) اطلاعاتی از قبیل شماره سریال، آدرس MAC یا آدرس IP، نسخه فعلی، اطلاعات پیمانکاران و عرضه‌کنندگان هر یک از اقلام پیکربندی و… را در خود ذخیره می‌کند.
  • سامانه مدیریت پیکربندی (CMS) مجموعه‌ای از ابزارها به منظور جمع‌آوری اطلاعات برای پایگاه داده مدیریت پیکربندی و اقلام موجود در آن است. این سامانه اغلب شامل سوابقی درباره رخدادها، مشکلات، تغییرات و نسخه‌های مرتبط با هر قلم است.

هدف از فرآیند مدیریت دارایی و پیکربندی

فرآیند مدیریت دارایی‌ها و پیکربندی به شناسایی و کنترل تمامی دارایی‌ها در سرتاسر زیرساخت سازمان پرداخته و می‌تواند یکپارچگی آنها را از طریق مستندسازی، گزارش‌دهی و نظارت اثربخش، مدیریت کند. به طور دقیق‌تر، ITIL اهداف ذیل را برای فرآیند مدیریت دارایی و پیکربندی ذکر می‌کند:

  • حصول اطمینان از اینکه دارایی‌های تحت کنترل واحد فناوری اطلاعات، در طول چرخه عمر خود شناسایی و کنترل شده و به خوبی تحت مراقبت قرار می‌گیرند.
  • شناسایی، کنترل، گزارش‌دهی، نظارت و تصدیق خدمات و سایر اقلام پیکربندی، شامل نسخه‌ها، اجزا، ویژگی‌ها و روابط آنها.
  • مدیریت و محافظت از یکپارچگی اقلام پیکربندی در طول چرخه عمر خدمت از طریق همکاری با فرآیند مدیریت تغییر به منظور حصول اطمینان از اینکه تنها عناصر مجاز، مورد استفاده قرار می‌گیرند و تغییرات مجاز اعمال می‌شوند.
  • حصول اطمینان از یکپارچگی اقلام پیکربندی به منظور کنترل خدمات از طریق ایجاد و حفظ یک سیستم دقیق مدیریت پیکربندی.
  • حمایت از فرآیندهای کارا و اثربخش مدیریت خدمات از طریق ارائه اطلاعات دقیق پیکربندی به منظور قادر ساختن افراد به اتخاذ تصمیمات در زمان مناسب

مدیریت دارایی و پیکربندی چه چیزهایی به سازمان ما می‌افزاید؟

برخی از مزایای فرآیند مدیریت دارایی و پیکربندی عبارتست از:

  • از طریق فرآیندی تعریف‌شده و دقیق برای مدیریت دارایی‌ها و پیکربندی که منجر به کنترل بیشتر و بهبود شفافیت ردیابی می‌شود، کارایی افزایش می‌یابد.
  • با در اختیار داشتن دانشی دقیق درباره تمام عناصر پیکربندی که منجر به جلوگیری از دوباره‌کاری‌های غیر ضروری می‌شود، هزینه‌ها کاهش می‌یابد.
  • کسب‌وکار چابکی بیشتری داشته و مشکلات سریع‌تر حل خواهند شد که این موضوع منجر به ارائه خدماتی باکیفیت‌تر به مشتریان می‌شود.
  • اعتماد به سیستم و فرآیند از طریق شناسایی و اصلاح سریع پیکربندی‌های نامناسب که تأثیرمنفی بر عمللکرد خواهد داشت، بهبود خواهد یافت.
  • تعریف و تقویت سیاست‌ها و رویه‌های رسمی که به نظارت بر وضعیت فرآیند کمک خواهد کرد، ممکن می‌شود.
  • کارایی فرآیند مدیریت تغییر از طریق کاهش ریسک ناسازگاری و مشکلات محصول افزایش می‌یابد.
  • بازیابی خدمت در صورتی که ایرادی منجر به از دسترس خارج شدن خدمت شود، سریع‌تر صورت می‌پذیرد.

نتیجه‌گیری

همانطور که در سطور پیشین ذکر شد، فرآیند مدیریت دارایی‌ها و پیکربندی از اهمیت بالایی برای سازمان برخوردار بوده و مزایای فراوانی را به همراه دارد. بنابراین مدیرانی که به دنبال پپیاده‌سازی چارچوب ITIL ازطریق ابزارهای ITSM در سازمان خود هستند، باید توجه ویژه‌ای به این فرآیند داشته باشند، زیرا می‌توان گفت که زیربنای یک سیستم مدیریت خدمات کارا و اثربخش، وجود راهکاری مناسب برای مدیریت دارایی‌ها و پیکربندی سازمان است.

 

این یادداشت در رسانه اینترنتی راه پرداخت نیز منتشر شده است.

برای مطالعه سایر یادداشت های گروه فناوری پرند در رسانه اینترنتی راه پرداخت، اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: ITIL, مدیریت دارایی و پیکربندی

درباره رضا عسکری

من در دو رشته فناوری اطلاعات و مدیریت استراتژیک تحصیل کردم. به حوزه پیاده سازی پروژه‌های خدمات IT علاقه دارم و به دنبال آن هستم که طی مسیر پروژه را برای مشتریان پرند آسان‌تر کنم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. در سال های آغازین دهه هشتاد شمسی و با ظهور و گسترش راهکارهای فناوری اطلاعات در ایران؛ تقویت زیرساخت های مورد نیاز، بومی سازی راهکارهای بین المللی، تحلیل روندهای کسب و کاری و به خدمت گرفتن استانداردهای روز دنیا، بیش از هرچیز احساس می شد. از این رو، بنیانگذاران «گروه فناوری پرند» گرد هم آمدند تا با تأسیس گروهی متشکل از جوانان متخصص و پر انرژی، خلأ موجود را پر کرده و پاسخی برای این نیاز باشند.
در ابتدای دهه نود، با هدف استانداردسازی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در کشور، گروه فناوری پرند اقدام به کسب نمایندگی یکی از نرم افزارهای مورد تأیید نهادهای بین المللی نمود تا راهکاری بهینه در زمینه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، مدیریت خدمات کسب و کار و مدیریت خدمات شهروندی ارائه نموده و در راستای رضایتمندی هرچه بیشتر مشتریان گام بردارد. به جهت تسهیل دریافت خدمات پشتیبانی، اخذ مجوزهای امنیتی داخلی مانند افتا و نیازمندی های اختصاصی مشتریان داخلی خود، در سال 1400 اقدام به انتقال دانش و خرید مالکیت مادی و معنوی ابزار شرکت Wendia AG International با نام تجاری POB G6 نمود که این ابزار را گروه فناوری پرند با نام تجاری سرویا در ایران عرضه می نماید.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا