گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • درباره پرند
    • چرا پرند؟
    • همان پرند هستیم
    • فرصت های شغلی
    • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • راهکار سرویا
    • آشنایی با نرم افزار Wendia POB G6
      • مدیریت پیشخوان خدمات
      • مدیریت دارایی و پیکربندی
      • مدیریت تغییر و پروژه
      • مدیریت سطح خدمات
      • مدیریت زمان و منابع
      • مدیریت صورتحساب و امور مالی
      • مدیریت انبار و خرید
    • ویژگی ها و کارکردها
      • زیرساخت نرم افزار
      • پشتیبانی از زبان فارسی و تقویم شمسی
      • پورتال کاربران
      • داشبوردها و مانیتورینگ
      • یکپارچگی با نرم افزارها
      • مدیریت گردش کار
      • مزایای رقابتی نسبت به سایر نرم افزارها
    • ویژگی های فرآیندی
      • فرآیندهای ITIL و ماژول های نرم افزار
      • مدیریت دانش
      • کارکردهای نرم افزار در حوزه ESM و ITSM
      • گواهینامه های بین المللی پشتیبانی از ITIL
    • راهکار متناسب با صنایع
      • راهکار شرکت های پرداخت
      • راهکار صنعت انرژی
      • راهکار صنعت بانکداری
      • راهکار صنعت پتروشیمی
      • راهکار صنعت رایانه و فناوری های وابسته
      • راهکار صنعت مخابرات
      • راهکار صنعت نفت و فرآورده های نفتی
  • وبلاگ پرند
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • نمودار گانت چیست و چه کاربردی در مدیریت پروژه دارد؟

وبلاگ گروه فناوری پرند

نمودار گانت چیست و چه کاربردی در مدیریت پروژه دارد؟

توسط شیما فکار / شنبه, 27 دی 1399 / منتشر شده در مقالات, مقالات کاربردی ابزار
نمودار گانت چیست زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

نمودار گانت که معمولاً در مدیریت پروژه استفاده می‌شود، یکی از محبوب‌ترین روش‌های نمایش فعالیت‌ها (وظایف یا رویدادها) در مقیاس زمان است. در سمت چپ نمودار، فهرست فعالیت‌ها و در بخش بالای نمودار یک مقیاس زمانی مناسب قرار دارد. هر فعالیت با یک نوار نشان داده می‌شود. موقعیت و طول این نوار نشان‌دهنده‌ی تاریخ شروع، مدت زمان و تاریخ پایان فعالیت است. این نمودار به شما کمک می‌کند در یک نگاه ببینید که:

  • پروژه شامل چه فعالیت‌هایی است.
  • هر یک از فعالیت‌ها در چه تاریخی شروع می‌شوند و در چه تاریخی پایان می‌یابند.
  • هر فعالیت چه مدت زمانی به طول می‌انجامد.
  • فعالیت‌های پروژه در کجاها با یکدیگر همپوشانی دارند و این همپوشانی تا چه حدی است.
  • تاریخ شروع و پایان کل پروژه چه زمانی است.

تاریخچه‌ی نمودار گانت

کارول آدامیِسکی (Karol Adamiecki) نخستین کسی بود که در سال ۱۸۹۶ میلادی نخستین نمودار مدیریت پروژه را ابداع کرد. او یک مهندس لهستانی و صاحب یک کارخانه فولاد در جنوب لهستان بود که به فنون مدیریتی علاقه‌مند بود. اما نمودار ابداعی او درواقع پیش‌درآمد نمودار گانت مدرن بود. در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۵، هنری گانت (Henry Gantt) که یک مهندس آمریکایی و مشاور مدیر پروژه بود، نسخه‌ی مدرن خود از نمودار ابداعی آدامیسکی را ابداع کرد. این نسخه به طور گسترده‌ای در کشورهای غربی فراگیر شد و باعث شد این نمودار برای همیشه به نام او ثبت شود.

تاریخچه‌ی نموداری گانت

چرا باید از نمودار گانت در مدیریت پروژه استفاده کرد؟

هنگام تنظیم یک نمودار گانت، باید به تمام وظایف مربوط به پروژه‌ی خود فکر کنید. در این فرآیند، خواهید فهمید که چه کسی مسئول چه کاری است، هر فعالیتی چه مدت طول می‌کشد و تیم شما ممکن است با چه مشکلاتی روبه‌رو شود.

فکر کردن به چنین جزئیاتی به شما کمک می‌کند که از قابل اجرا بودن پروژه‌تان اطمینان حاصل کنید، برای هر کار، افراد مناسب را تعیین کنید و پیش از شروع، راه‌حل‌هایی برای مشکلات احتمالی در نظر بگیرید. همچنین، این جزئیات به شما کمک می‎کنند تا جنبه‌های عملی یک پروژه را تعیین کنید، مانند حداقل زمان لازم برای تحویل و اینکه کدام وظایف را باید پیش از اینکه سایر فعالیت‌ها را شروع کنید، انجام داده باشید. به‌علاوه، می‌توانید از این جزئیات برای شناسایی مسیر حیاتی استفاده کنید ـ دنباله‌ای از وظایف که باید هر کدام جداگانه به موقع انجام شوند تا کل پروژه به موقع تحویل داده شود.

در نهایت، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا تیم و حامیان مالی خود را از پیشرفت پروژه مطلع سازید. برای نشان دادن تغییرات برنامه و پیامدهای آن، کافی است نمودار را به‌روز کنید یا از آن برای برقراری ارتباط با انجام کارهای اصلی استفاده کنید.

ایجاد یک نمودار گانت

برای ایجاد یک نمودار گانت برای پروژه‌ی خود، با استفاده از مثال زیر به عنوان راهنما، مراحل زیر را دنبال کنید.

گام اول: وظایف ضروری را شناسایی کنید

نمودارهای گانت به خودی خود اطلاعات مفیدی به شما نمی‌دهند، مگر اینکه شامل تمام فعالیت‌های مورد نیاز برای تکمیل پروژه یا مراحل پروژه باشند. بنابراین، برای شروع، باید همه‌ی فعالیت‌های پروژه را فهرست کنید. سپس، برای هر وظیفه، اولین تاریخ شروع و مدت زمان تقریبی آن را یادداشت کنید.

مثال: سازمان شما برنده‌ی مناقصه‌ای برای تولید یک محصول جدید «نرم‌افزار به مثابه خدمت» (SaaS) شده است و شما مسئول پروژه هستید. تصمیم می‌گیرید برای تنظیم همه‌ی کارهای ضروری و محاسبه‌ی زمان احتمالی تحویل، از نمودار گانت استفاده کنید.

شما ابتدا کارتان را با فهرست کردن تمام فعالیت‌هایی که باید انجام شوند شروع می‌کنید و برآورد می‌کنید که انجام هر کار چه مدت زمان طول می‌کشد. فهرست شما به شرح زیر است:

ایجاد یک نمودار گانت

گام دوم: روابط بین وظایف را شناسایی کنید

نمودار گانت رابطه‌ی بین وظایف موجود در یک پروژه را نشان می‌دهد. برخی از وظایف باید پیش از شروع وظایف دیگر تکمیل شوند و سایر وظایف تا پایان کارهای قبلی نمی‌توانند به پایان برسند. برای مثال، اگر دارید بروشور درست می‌کنید، باید پیش از ارسال طرح برای چاپ، طرح را به پایان برسانید. به این فعالیت‌های وابسته، فعالیت‌های «متوالی» یا «خطی» می‌گویند. سایر فعالیت‌ها «موازی» خواهند بود. یعنی می‌توانند همزمان با سایر فعالیت‌ها انجام شوند. نیازی نیست این کارها را به ترتیب انجام دهید، اما گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد ابتدا برخی کارهای دیگر تمام شوند. بنابراین، برای مثال، طراحی بروشور شما می‌تواند پیش از ویرایش متن شروع شود (گرچه تا زمانی که متن کامل نشود، نمی‎توانید طرح را نهایی کنید).

مشخص کنید کدامیک از کارها در پروژه‌ی شما موازی و کدامیک از آن‌ها متوالی هستند. در جایی که وظایف به یکدیگر وابسته هستند، رابطه‌ی بین آن‌ها را یادداشت کنید. این به شما درک عمیق‌تری از چگونگی سازماندهی پروژه می‌دهد و به شما در زمان‌بندی فعالیت‌ها در نمودار گانت کمک می‌کند.

نکته: توجه داشته باشید که در نمودارهای گانت سه رابطه‌ی اصلی بین کارهای متوالی وجود دارد:

پایان تا شروع: این دسته از کارها نمی‌توانند پیش از پایان کار قبلی (و مرتبط) شروع شوند. با این حال، می‌توانند بعداً شروع شوند.

شروع تا شروع: این دسته از کارها نمی‌توانند تا زمان شروع کار قبلی شروع شوند. با این حال، می‌توانند بعداً شروع شوند.

پایان تا پایان: این دسته از کارها نمی‌توانند پیش از پایان کار قبلی به پایان برسند. با این حال، می‌توانند بعداً پایان یابند.

ایجاد یک نمودار گانت

نکته‌ی ۱: وظایف می‌توانند همزمان هم متوالی و هم موازی باشند. برای مثال، دو وظیفه (B و D) ممکن است به وظیفه‌ی دیگری (A) وابسته باشند و ممکن است در یک زمان انجام شوند. وظیفه‌ی B ازآنجه که وظیفه‌ی A را دنبال می‌کند، یک وظیفه‌ی متوالی به‌شمار می‌آید، و با توجه به وظیفه‌ی D، یک وظیفه‌ی موازی محسوب می‌شود.

نکته‌ی ۲: برای به حداقل رساندن زمان تحویل، باید تا جایی که می‌توانید کار موازی انجام دهید. همچنین، باید تا جای ممکن دامنه‌ی پروژه را کوچک نگه دارید.

گام سوم: فعالیت‌ها را وارد نرم‌افزار کنید

می‌توانید نمودارهای خود را با دست ترسیم کنید یا از امکاناتی که ابزارهای تخصصی مانند POB در اختیارتان می‌گذارند استفاده کنید. برخی از این ابزارها مبتنی بر ابر هستند. به این معنی که شما و تیمتان می‌توانید از هر مکانی به طور همزمان به سند دسترسی داشته باشید. چنین امکانی به بحث، بهینه‌سازی و گزارش‌گیری روی یک پروژه بسیار کمک می‌کند.

گام چهارم: نمودار پیشرفت

هرچه پروژه‌ی شما پیش می‌رود، بیشتر تکامل پیدا کرده و پیشرفت خواهد کرد. برای مثال، در سناریوی ما، اگر در تضمین کیفیت ماژول‌های اصلی مشکلی نشان داده شود، ممکن است لازم باشد آموزش را به تعویق بیندازید و تا زمان حل مسئله، توسعه‌ی سیستم اطلاعات مدیریت را متوقف کنید.

نمودار خود را به‌روز کنید تا تغییرات را به محض وقوع منعکس کند. این کار به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ها، تیم خود و حامیان مالی خود را به‌روز نگه دارید.

مزایای نمودار گانت

به کمک نمودار گانت می‌توانید کل پروژه‌ی خود را روی یک صفحه تجسم کنید، نحوه‌ی ارتباط کارها را مشاهده کنید، بدانید چه کسی مشغول است و چه کسی نیست. این نمودار نمایی کلی از جدول زمانی پروژه را از ابتدا تا انتها به شما نشان می‌دهد. بنابراین، می‌توانید نحوه‌ی پیشرفت کارها را در زمان واقعی مشاهده کنید. این بدان معناست که می‌توانید گزارش‌‌های وضعیت را به صورت لحظه‌ای در اختیار مدیران و ذی‌نفعان قرار دهید.

در یک کلام، نمودار گانت برای پروژه مانند صندلی ردیف جلو است. تمام جزئیات ریزی که هرگز امکان نداشت از هیچ منظر دیگری متوجه آن‌ها بشوید، در نمودار گانت جلوی چشمان شما زنده می‌شوند! روی این صفحه تقریباً غیرممکن است که هیچ حرکتی را از دست بدهید.

منابع:

www.mindtools.com

www.teamgantt.com

www.gantt.com

برچسب ها: مدیریت پروژه

درباره شیما فکار

فارغ‌التحصیل رشته‌‌ی طراحی صنعتی و علاقه‌مند به حوزه‌‌ی فناوری اطلاعات هستم و در حال حاضر، در سِمت کارشناس محتوا، با گروه فناوری پرند همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. در سال های آغازین دهه هشتاد شمسی و با ظهور و گسترش راهکارهای فناوری اطلاعات در ایران؛ تقویت زیرساخت های مورد نیاز، بومی سازی راهکارهای بین المللی، تحلیل روندهای کسب و کاری و به خدمت گرفتن استانداردهای روز دنیا، بیش از هرچیز احساس می شد. از این رو، بنیانگذاران «گروه فناوری پرند» گرد هم آمدند تا با تأسیس گروهی متشکل از جوانان متخصص و پر انرژی، خلأ موجود را پر کرده و پاسخی برای این نیاز باشند.
در ابتدای دهه نود، با هدف استانداردسازی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در کشور، گروه فناوری پرند اقدام به کسب نمایندگی یکی از نرم افزارهای مورد تأیید نهادهای بین المللی نمود تا راهکاری بهینه در زمینه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، مدیریت خدمات کسب و کار و مدیریت خدمات شهروندی ارائه نموده و در راستای رضایتمندی هرچه بیشتر مشتریان گام بردارد. به جهت تسهیل دریافت خدمات پشتیبانی، اخذ مجوزهای امنیتی داخلی مانند افتا و نیازمندی های اختصاصی مشتریان داخلی خود، در سال 1400 اقدام به انتقال دانش و خرید مالکیت مادی و معنوی ابزار شرکت Wendia AG International با نام تجاری POB G6 نمود که این ابزار را گروه فناوری پرند با نام تجاری سرویا در ایران عرضه می نماید.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا